Why do I have low sexual desire? Pourquoi ma libido a diminuée?

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(Re)Igniting Your Sexual Desire

It’s quite possible that with the current state of the world (hello worldwide pandemic, stressful lives, complicated relations, etc.), you find yourself in a sexual rut, or having a sexless or unsatisfactory sex life. Note that we are not exclusively talking about partnered sex, this can also happen to you and yourself!

🔎 You may be asking yourself questions like: why don't I feel like having sex? Why is my libido so low? Why does sex feel like a chore? Will my sexual desire come back? These questions are completely normal and your sexual desire might be missing in action for a multitudes of reasons. If you are just fine with your situation, then great: keep calm and carry on. But, if you feel like this is an issue in your life, keep on reading, we have a couple of paths for you to explore!

Why are you not having sex?

It is normal in any relationship to have periods when you are having a fairly good amount of sex (think early relationship stages) and moments when things slow down. I also want to point out that there is no ‘’normal’’ frequency to have sex, the statistics we read online, in magazines, etc. should be taken with a grain of salt, since they usually come with no context at all. Plus, not everyone have the same level of sexual desire and this can vary from day to day, so communication with your partner is always an important part!

But if you feel like your lack of desire or sexual activities are problematic, here are some things you can look into.


Stress 😟

It is almost considered normal to feel stress or to experience some kind of stress in your day-to-day life. Roughly 25% of the Canadian population say they experience it (moderately to extremely) at one point in their day. So how does stress can affect your sex life?

Stress can put pressure on sexuality by making it seem like one more activity where you have to perform and where your performance will be reviewed. Even more so if you have trouble reaching orgasm, since it is often viewed as the must have culmination of any sexual intercourse. Stress can also affect your hormonal balance and disrupt other aspects from the way you perceive yourself to your natural vaginal lubrication.

⬇️ Tips on how to reduce stress

To reduce your daily stress, take a step back. What is causing you stress and do you have some control over it. Can you bring small changes in your life to reduce that stress and to help you manage it? 

If your stress does not come from a clean cut source, these activities could help you to relax: 

  • Receiving a massage (professional or not)
  • Implementing a good-quality sleep routine
  • Doing breathing exercises
  • Meditating
  • Starting or ending your day with yoga

Unexpressed frustration or anger and repressed emotions 😠

Obviously, if you are feeling some kind of resentment toward your partner this might get in the way of sex. It is not uncommon to feel frustration, anger or negative emotions towards your significant other at one point, but the problem arises when these feelings are repressed or unexpressed.

Try to be open and to have a flowing communication with the other person. If the issue is important or if you have trouble expressing your feelings, write down what you want to talk about first, it will help you to set your ideas in place. Communication is key in any relationship, but even more so when this relation is intimate. If you feel the issue is too big to tackle or that you are past a certain point, there is no shame in seeking professional help!


Not feeling ‘’sexy’’ enough or desirable 💃

The vision and the way we feel about ourselves are extremely biased to what we see on a daily basis mostly from the media and social media, but also from our upbringing, education, friends, family, etc. The idea that to have sex (or at least what is mostly seen in mainstream media) you need to be young, thin, white, heteronormative, etc. can definitely affect they way you perceive yourself. 

It can bring about a negative self-image, make you feel undesirable and lower your libido as well as your desire to have sex! And unfortunately, these negative feelings you have about your body will most likely get in the way of you fully enjoying a sexual or intimate moment. You may worry about what you look or sound like or worry what the other person will think and then you might not be fully present. You can try techniques related to mindful masturbation and slow sex to help anchor yourself in the present moment.

⬇️  Tips on feeling sexy

There is unfortunately no magic potion you can take that will make you feel sexy and confident. It is a constant work in progress that implies checking on yourself and your thoughts, changing what you think into positive thoughts or at least neutral thoughts. But you don't need to go through this process alone! And please do yourself a favor and unfollow, stop talking to or engaging with anything and anyone that makes you feel bad or doubt yourself! 


We suggest that you:


Low self-esteem 😔

Low self-esteem can also be tied in with feeling undesirables and a negative self-image, but goes a little bit deeper. It is not only how you externally perceive yourself, but also internally. This could result in doubting yourself during intimate or sexual moments, holding you back and not being able to fully enjoy it or even stopping you from having intimate moments altogether. 

Low self-esteem is sometimes deeply rooted into our psyche and can be quite difficult to overcome. Again, as previously mentioned, cutting back any negative relations can be an effective action toward healing as well as not overthinking things, focusing on the positive rather than the negative aspects of your life, giving yourself a break, listing what you like about yourself, learning to accept compliments, reading books on self-love, taking care of your mental and physical health or seeking professional are all good options to increase your self-esteem. 


📚 Our top 3 books to love yourself a little bit more each day:


Sex is litteraly painful ⚡

Perhaps you are not having sex because it is litteraly painful or uncomfortable, which is totally understandable! From vaginal dryness, vaginismus, endometriosis, erectile dysfunction to postpartum, there are a lot of reasons why sex might be painful for you. If this is your case, our number one advice would be to seek professional medical help, such as a gynecologist or a pelvic floor physical therapist. 

Otherwise, in regards to vaginal dryness, try to stay hydrated, avoid alcohol before sex, try to increase you vitamin E intake and use lube! If penetration is painful, you can also try new positions or use pillows to make you more comfortable, try mutual masturbation, use a sex toy, have oral sex, give/receive a massage or make foreplay the star of the show. Note that foreplay can be the start and finish line of your sexual intercourse and that penetration is not required for you to ‘’have sex’’. Sex is whatever you want it to be and whaterever feels good!


Hormonal changes 🌀

We go through a lot of hormonal changes during a lifetime, think: teenage years, getting pregnant, nursing, menopause, menstrual cycle, hormonal contraceptive methods, etc. These different situations can bring your libido to new heights, but it can also make it drop. 

If a situation is in your control (contraceptive method, for example), then it may be worth looking into other options. If the hormonal change is out of your control, you can try mapping your hormonal cycle and day-today life (how you are feeling, energy level, sleep quality, libido, etc.). Hopefully this will give you a better understanding of recurrent patterns and help you to manage it better.

❕ Quick tip: if you feel like you have low libido try not to wait for spontaneous sexual desire/arousal to engage in a sexual activity but rather try to use responsive desire. Meaning that you consciously engage in an activity that will spark sexual desire.

Feeling too tired 💤

Being tired or having low energy is another very common reason for not wanting to have sex or feeling a drop in your sexual desire. Many things can drain your energy over the course of a week: taking care of others, overworking, aging, lacking good sleep or having insomnia, feeling like you must get everything done, living with depression or anxiety, carrying a heavy mental load, etc. Most of these things can be managed by doing some lifestyle adjustments, choose what is realistic and doable according to your life.


⬇️ Tips for feeling less tired:

  • Share the load with someone if you can, don’t be afraid to ask for help. It is not a sign of weakness
  • Make lists and prioritize what must be done and what can be set aside
  • Re-think your work/life ratio, can you make some adjustments or set boundaries (cell phones make it very easy to be on the job past your ‘’regular’’ hours)
  • Try to introduce exercises in your week, it will most likely improve the quality of your sleep and will benefit your overall health
  • Have self-care moments as often as possible or as is realistic. Maybe this means once per day or once per week, but make sure to find time for yourself
  • Examine what you eat, could it be healthier? Good, nutritious food will give you more energy
  • Have a good bed routine, so no screen 3 hours before going to bed, no caffeine, no chocolates, etc. And keep in mind that your bed should be used to sleep, have sex or read
  • Have a meditation/breathing session before going to bed, you can use free apps like Fit On or Calm to get you started

If despite the adjustments you make you are still feeling tired or drained, we recommend that you seek professional advice.


Getting back into it

We got into why you might not be having any sexual desires or a low libido and how to improve these particular aspects. These are all possible solutions to look at to get back into a healthy sexual life, and once you feel less tired, more confident, more sexy, or whatever it was that was blocking you from have sex, the trick is to just basically do it. Don’t overthink it, don’t wait for that perfect-movie-spontaneous moment, don’t assume the other person will know you are ‘’in the mood’’, etc.!

‘’Having sex increases libido. Having sex is the single best thing to do about lack of desire.’’
- Jill Blakeway (Sex Again: Recharging your libido)

 

And don’t feel like you should aim for your ideal sex life right away - start small, no pressure. Maybe wear lingerie under your clothes, kiss with intention rather than just a small peck, go on a date without sexual expectations, send a naughty text or picture to your partner (with consent), have a make out session, a sensual massage… you get the idea. And last but not least, communication and openedmind-ness! Even if this is a you VS you type of situation. Let the other party know you want to start having a sexual life again, talk about your desires and fantasies, talk about making time for you to be intimate. If you need to schedule it in your agenda, go for it - no shame in scheduling pleasure! Sexuality and intimacy are an important part of a relationship and an honest conversation should only do you good.

‘’Any kind of positive touching is good for you, for your body, your mood, your relationship, and your overall sense of well-being.’’

- Jill Blakeway (Sex Again: Recharging your libido)


At Désirables, we strongly believe that a healthy sex life is part of a healthy lifestyle. If this blog resonated with you, try to change your habits and to make adjustments slowly but surely. Small changes can do a lot of good to enhance your physical and mental health. 

And when having sex, keep in mind that: Pleasure should be a journey, orgasm should not be the ultimate goal!



Sources:

https://www150.statcan.gc.ca/t1/tbl1/fr/tv.action?pid=1310009604
https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/exercising-for-better-sleep
Book : Sex Again: Recharging your libido by Jill Blakeway
https://www.ourbodiesourselves.org/book-excerpts/health-article/hormones-affecting-sexual-desire/

Pourquoi ma libido a diminuée?

 

(R)Allumer votre désir sexuel

Il est très probable qu’avec l’état actuel du monde où nous vivons (pandémie mondiale, vies stressantes, relations compliquées), vous soyez coincé dans une routine sexuelle ou que vous vous retrouviez dans une vie sans sexe ou insatisfaisante. Noter que nous ne parlons pas seulement des relations sexuelles avec partenaires, cela peut tout aussi bien s’appliquer de vous à vous!

🔎 Peut-être vous posez-vous des questions comme: pourquoi je n’ai pas envie de faire l’amour? Pourquoi est-ce que ma libido est si basse? Pourquoi est-ce que les relations sexuelles me semblent une corvée? Est-ce que mon désir sexuel va revenir? Toutes ces questions sont complètement normales et votre désir sexuel manque peut-être à l’appel pour une multitude de raisons. Toutefois, si vous êtes bien dans votre situation actuelle, tant mieux - continuez ainsi! Mais si vous sentez que votre manque de désir est problématique, continuez votre lecture, nous avons plusieurs pistes à explorer.

Pourquoi vous n’avez plus de relations sexuelles?

 Il est normal dans toutes relations intimes d’avoir des hauts et des bas en termes d’activités sexuelles (par exemple les débuts d’une relation VS après plusieurs années d’intimité). J’aimerais aussi mentionner que les statistiques liées au sexe qu’on voit dans les médias et revues devraient être prises avec un grain de sel, puisqu’il n’y a souvent aucun contexte qui les accompagnent. Il n’y a pas de fréquence ‘’normale’’ pour avoir une relation sexuelle. De plus, votre libido peut varier de jour en jour, même chose pour votre partenaire, la communication est donc clé dans une relation intime saine.

Si toutefois votre baisse/manque de désir ou diminution d’activités intimes est problématique pour vous, voici certains aspects à regarder.

 

Stress 😟

Il est presque considéré comme normal d’être stressé ou de ressentir une forme de stress au courant de la journée. Environ 25% des Canadiens disent en vivre (de manière modérée à intense) au moins une fois par jour. Donc, comment le stress affecte-il votre vie sexuelle?

Le stress peut mettre de la pression sur votre sexualité en vous faisant sentir que c’est une activité où vous devrez performer et où votre performance sera évaluée. Cette pression est généralement accentuée lorsque vous avez de la difficulté à atteindre l’orgasme, car celui-ci est perçu comme le point culminant de toutes relations intimes. Le stress peut aussi avoir des effets sur votre balance hormonale et peut entraver d’autres aspects de votre vie tels que la façon dont vous vous percevez ou votre lubrification vaginale. 

⬇️ Trucs pour diminuer le stress

Pour diminuer votre stress quotidien, prenez du recul et examinez votre vie. Quelle est la cause de votre stress et avez vous un certain contrôle sur cette source? Pouvez-vous apporter de petits changements dans votre vie pour le réduire et mieux le gérer? 

Si votre stress ne provient pas d’une source spécifique, voici quelques activités qui pourraient vous aider à relaxer: 

  • Recevoir un massage (professionnel ou pas)
  • Avoir une bonne routine de sommeil
  • Faire des exercices de respiration
  • Méditer
  • Débuter ou terminer votre journée avec du yoga

 

Frustration ou colère inexprimée et émotions refoulées 😠

Évidemment, si vous avez un ressentiment face à votre partenaire il est fort probable que vous n’aurez pas envie d’avoir des relations sexuelles. Il n’est pas rare de ressentir de la frustration, de la colère ou des émotions négatives pour l’autre, mais le problème survient lorsque ces sentiments sont refoulés et inexprimés.

Essayez d’avoir une communication ouverte et sans jugement avec l’autre personne. Si la problématique est importante ou si vous avez de la difficulté à vous exprimer, n’hésitez pas à écrire vos pensées, cela aidera à mettre vos idées en place. Une bonne communication est clé dans toutes relations, mais encore plus dans les relations intimes. Si vous avez l’impression que la situation (ou la problématique) a pris trop d’ampleur ou que vous avez passé un point de non-retour, il n’y a aucune honte à demander de l’aide professionnelle!

Ne pas se sentir assez sexy ou désirable 💃

La façon dont nous nous percevons est extrêmement biaisée par ce que nous voyons quotidiennement dans les médias et les réseaux sociaux, mais aussi par notre éducation, environnement, famille, amis, etc. L’idée que pour avoir du sexe (ou du moins ce qui est présenté dans les médias populaires) nous devons être jeune, mince, blanc, dans les normes hétérosexuelles, etc. peut définitivement affecter la vision que vous avez de vous-même. 

Cela peut faire en sorte que vous ayez une image négative de votre corps, vous faire sentir moins désirable et donc diminuer votre libido et envie d’avoir une relation sexuelle. Vous serez peut-être inquiet.e de ce que vous aurez l’air sans vêtement, des bruits que vous ferez ou de ce que l’autre personne pensera de vous. De plus, ces émotions négatives risquent de vous empêcher de profiter pleinement de vos moments intimes. Si vous vous reconnaissez dans cette situation, vous pouvez essayer des techniques de masturbation pleine-conscience ou de slow sex pour vous ancrer dans le moment présent. 

⬇️ Trucs pour se sentir sexy

Malheureusement, il n’existe pas de potions magiques qui vous fera sentir sexy. C’est un travail constant qui implique de surveiller nos pensées pour changer celles qui sont négatives en positives ou du moins en pensées neutres. Mais vous n’avez pas à faire ce travail seul.e et assurez-vous de vous désabonner, de ne plus parler ou interagir avec du contenu ou des personnes qui vous font sentir mal à propos de vous-même!

 

Nous vous suggérons de:

 

Faible estime de soi 😔

Une faible estime de soi peut aussi vous faire sentir indésirables et vous donner une image négative de vous-même, mais cela va un peu plus loin. Ce n’est pas que votre vision externe de vous-même qui est affectée, mais aussi votre perception interne. Une faible estime de soi peut donc faire en sorte que vous doutiez de vous-même durant vos moments intimes ou sexuels et pourrait vous empêcher d’en profiter pleinement ou vous pourriez même éviter complètement ce genre d’activités.

Une faible estime de soi est souvent ancrée profondément dans votre psyché et peut être difficile à surmonter. Encore une fois, couper les ponts liés à des relations négatives peut être une façon efficace d'entamer votre chemin vers la guérison. Vous pouvez aussi essayer de ne pas réfléchir excessivement à une situation, de focuser sur le positif dans votre vie plutôt que sur le négatif, de ne pas être dure envers vous-même, de faire une liste de ce que vous aimez de vous, d’apprendre à accepter les compliments, de lire des livres sur l’amour de soi, de prendre soin de votre santé mentale et physique, ainsi que de demander de l’aide professionnelle. Toutes ces options sont bonnes pour vous aider à améliorer votre estime. 

 

📚 Notre top 3 des livres à lire pour vous aimez un peu plus chaque jour:

 

Le sexe est litéralement douloureux 

Peut-être n’avez vous pas de relations sexuelles parce qu’elles sont littéralement douloureuses ou inconfortables et c’est tout à fait compréhensible! De sécheresse vaginale, vaginisme, endométriose, dysfonction érectile à post-partum, il y a de nombreuses raisons qui peuvent faire en sorte que vos relations intimes sont difficiles. Si c’est votre cas, notre premier conseil serait de consulter l’avis d’un professionnel de la santé, tel qu’un.e gynécologue ou un.e professionnel.le de la santé pelvienne. 

En ce qui concerne la sécheresse vaginale, restez hydraté, évitez l’alcool avant les relations sexuelles, augmentez votre apport en vitamine E et utilisez du lubrifiant! Si la pénétration est douloureuse, essayez de nouvelles positions ou utilisez des coussins pour vous rendre plus confortable, essayez la masturbation mutuelle, utilisez un jouet érotique, essayez le sexe oral, donnez/recevez un massage our faites des préliminaires la star du moment. À noter que les préliminaires peuvent être le début et la fin de votre relation sexuelle et que la pénétration n’est pas requise pour avoir du sexe. Une relation sexuelle est définie par vous et par ce qui vous fait du bien!

 

Changements hormonaux 🌀

Nous vivons de nombreux changements hormonaux durant notre vie: l’adolescence, le fait être enceinte, allaiter, la ménopause, le cycle menstruel, les contraceptions hormonales, etc. Ces différentes situations peuvent augmenter drastiquement votre libido ou la faire diminuer.

Si vous avez le contrôle sur une situation (méthode contraceptive, par exemple), il vaut peut-être le coup de regarder les autres options. Si les changements hormonaux sont hors de votre contrôle, prenez en note votre cycle hormonal au jour le jour (sentiments, niveau d’énergie, qualité de sommeil, libido, etc.). Ceci vous permettra peut-être de mieux le comprendre et de détecter des récurrences pour ainsi mieux les gérer.
❕ Truc rapide: si votre libido est à la baisse, n’attendez pas que le désir ou l’excitation sexuelle surviennent spontanément avant de vous lancez dans vos ébats. Essayez plutôt le désir réactif, donc débutez consciemment une activité qui suscitera du désir sexuel. 

Pas d’énergie 💤

Être fatigué, ou ne pas avoir d’énergie, est une autre raison qui pourrait faire en sorte que votre désir sexuel diminue. Plusieurs choses peuvent vous vider de votre énergie durant la semaine: s’occuper des autres, trop travailler, vieillir, manquer de sommeil, avoir l’impression de devoir tout faire, vivre avec de l’anxiété ou une dépression, avoir une lourde charge mentale, etc. La majorité de ces choses peuvent toutefois être gérées en faisant certains ajustements à votre quotidien. Choisissez des modifications qui sont réalistes et faisables pour vous. 

 

⬇️ Trucs pour être moins fatigué:

  • Partager le fardeau quotidien avec quelqu’un si vous pouvez. N’ayez pas peur de demander de l’aide, ce n’est pas un signe de faiblesse
  • Faire des listes et prioriser ce qui doit être fait et ce qui peut attendre 
  • Re-penser votre ratio travail/vie personnelle, pouvez-vous faire des ajustements ou établir des limites (les cellulaires font en sorte qu’il est très facile de travailler en dehors des heures de travail ‘’régulières’’)
  • Établir une routine d'exercices dans votre semaine, cela aidera à améliorer tant votre qualité de sommeil que votre santé générale
  • Essayer d’avoir des moments pour vous aussi régulièrement et réaliste que possible. Ceci veut peut-être dire une fois par jour ou par semaine, mais assurez-vous de prendre du temps pour vous
  • Examiner votre alimentation générale, est-ce qu’elle pourrait être plus saine? De bons nutriments vous aideront à avoir plus d’énergie
  • Avoir une bonne routine de sommeil, donc pas d’écrans 3 heures avant le coucher, pas de caféine, pas de chocolats, etc. De plus, votre lit ne devrait servir qu’à dormir, lire et avoir des relations intimes.
  • Avoir une séance de méditation ou de respiration avant de vous couchez, vous pouvez utiliser des applications gratuites telles que Fit On ou Petit Bambou pour vous aider à débuter

Si malgré ces changements vous vous sentez toujours fatigué ou épuisé, nous vous recommandons de consulter un professionnel de la santé.

 

Reprendre ses activités au lit

Nous avons discuté du pourquoi votre libido est peut-être absente et comment améliorer certains aspects. Toutes ces solutions sont valables pour vous aider à retrouver votre flamme et une vie sexuelle saine. Donc, lorsque vous vous sentirez moins fatigué, plus sexy, avec plus de confiance en vous, bref que vous aurez envie de retrouver votre sexualité, le truc est simplement de passer à l'action! N’y pensez pas trop, n’attendez pas le moment parfait comme dans les films, n’assumez pas que l’autre personne va deviner que vous avez ‘’envie’’, etc.

 «Avoir des relations sexuelles augmentent la libido. Faire l’amour est la meilleure activité que vous pouvez faire pour contrer votre manque de désir.» 

- Jill Blakeway (Sex Again: Recharging your libido) / Traduction libre


De plus, ne pensez pas que vous devriez viser d’atteindre l’excellence dès le début. Commencez avec des petites choses, ne vous mettez pas de pression. Par exemple, portez de la lingerie sous vos vêtements, embrassez avec intention plutôt que de donner un petit bec, faites une sortie sans attentes sexuelles, envoyez un texto coquin (avec consentement), partagez un massage sensuel, etc. Et finalement, communiquez et soyez ouvert d’esprit! Même si cette situation s’applique de vous à vous. Laissez savoir à l’autre que vous voulez reconnecter avec votre sexualité, parlez de vos désires et fantasmes, faites de la place pour des moments intimes. Si vous devez l’inscrire à votre agenda, n’hésitez pas, il n’y a pas de honte à planifier son plaisir! La sexualité et l’intimité sont des aspects important d’une relation et une conversation honnête ne pourra que vous faire du bien.

 «Tout type de contact positif est bon pour vous, pour votre corps, votre humeur, votre relation et votre sentiment général de bien-être.»’

- Jill Blakeway (Sex Again: Recharging your libido) / Traduction libre

 Chez Désirables, nous croyons fermement qu’une vie sexuelle saine fait partie intégrante d’une vie saine. Si ce billet de blogue a résonné avec vous, essayez de changer vos habitudes et de faire des ajustements lentement, mais sûrement. Ces changements pourraient vous faire beaucoup de bien tant au niveau de votre santé physique que mentale!  

Et lorsque vous avez des relations sexuelles, gardez en tête que le plaisir est un voyage et que l’orgasme ne devrait pas être le but ultime à atteindre!




Sources:

https://www150.statcan.gc.ca/t1/tbl1/fr/tv.action?pid=1310009604
https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/exercising-for-better-sleep
Book : Sex Again: Recharging your libido by Jill Blakeway
https://www.ourbodiesourselves.org/book-excerpts/health-article/hormones-affecting-sexual-desire/

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